Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

50% mere vin til aftensmaden nord for København

Hver fjerde mellem 55 og 74 år drikker vin til maden på en gennemsnitlig dag. Flest flasker bliver der trukket op nord for København.

Flest flasker nord for København

Borgere nord for København drikker 50% mere vin til aftensmaden end den gennemsnitlige dansker. Det gør København Nord til det sted i Danmark, hvor der oftest åbnes en flaske vin til maden. Sønder- og østjyderne drikker mindst. På en helt almindelig dag i Danmark drikker 13,7% vin til aftensmaden. Ser man på vin i løbet af hele dagen, stiger procenten til 18.

Vin til aftensmaden i regionerne

Tallene er indekserede med 100 som landsgennemsnit.

Vin til den ældre årgang

De 55-74-årige ligger langt foran, når det gælder vin til aftensmaden. Knap hver fjerde på 55-74 år (23,7%) drikker vin til maden på en gennemsnitlig dag. Blandt de unge på 15-34 år er det kun én ud af 18 (5,5%), mens det samme gælder for hver ottende i alderen 35-54 år.

Vin til aftensmaden fordelt på alder

22% drikker vin lørdag

Mere end hver femte (21,4%) drikker vin til maden lørdag aften. Det gør lørdag til den dag, hvor flest åbner en flaske. Faktisk ligger forbruget lørdag 50% højere end på en gennemsnitlig dag. Mandag, tirsdag og onsdag er de tørreste dage på ugen, hvor kun halvt så mange drikker et glas vin til maden.

Vin til aftensmaden på ugedage

Jo højere løn, jo mere vin

Danskere med høje lønninger og lang uddannelse drikker mere vin til aftensmaden end resten af befolkningen. Knap hver femte med en høj indkomst (17,5%) drikker vin til aftensmaden på en gennemsnitlig dag, mens kun knap hver tiende (9,3%) med en lav indkomst gør det samme. Samme billede gør sig gældende, når man ser på uddannelsesniveauet, hvor de højtuddannede drikker mere end de øvrige.

Om undersøgelsen

Oplysninger om forbrug fordelt på landsdele, køn, alder m.v. er trukket ud af Coops Mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres, og som p.t. indeholder mere end 1,5 mio. måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år.