Tilbage til analyseoversigten

Danskerne er vilde med is

23. juni 2011
I sommerperioden spiser tre ud af fire danskere en is mindst én gang om måneden. Vi gør det mest derhjemme – og så gider vi i øvrigt ikke tælle kalorier, mens vi nyder den

Sommertid er istid

Hver fjerde spiser is en-tre gange om ugen
Når sommeren rammer Danmark, nyder 76 pct. af den voksne befolkning en ispind eller isvaffel mindst én gang om måneden – og næsten hver fjerde (24 pct.) gør det mellem en og tre gange om ugen. Aldersgruppen på 55 og derover spiser generelt færre is end de yngre – således får 36 pct. i denne gruppe en is mindre end én gang om måneden – mod 18 pct. af de 35-54-årige og 17 pct. af de unge.

Vi tæller ikke kalorier

Fri os for kaloriesnak – vi spiser is!
Is er nydelse – ren nydelse. Således tænker tre ud af fire ikke på antallet af kalorier, når de går ombord i en isvaffel – og 66 pct. bekymrer sig heller ikke om tilsætningsstoffer. Flere kvinder end mænd (30 pct. mod 16) har dog svært ved at slå kalorieregneren fra.

Flest spiser is derhjemme

Danskerne er til hjemme-is
Næsten halvdelen (45 pct.) nyder deres is hjemme, mens 13 pct. spiser den på gaden. Kun otte pct. spiser is på stranden.

Kvinder laver deres egen is

Kvinder gør det selv
Hver fjerde forbruger har selv lavet is inden for det seneste år - det gælder dog for væsentligt flere kvinder end mænd (30 pct. mod 20).
  • Vidste du, at:

    Der skal være mindst fem procent mælkefedt i en is, før den må kaldes flødeis. Frugtis skal indeholde mindst 15 procent frugt, mens sorbet skal bestå af mindst 25 procent frugt – og i øvrigt ikke må være tilsat fedt overhovedet. Salget af is i Danmark har siden midten af 1990’erne ligget støt omkring 50 millioner liter om året. I 1950 blev der blot solgt 12 millioner liter.

  • Fakta og yderligere oplysninger

    1.002 respondenter deltog i undersøgelsen, der blev gennemført i uge 17, 2010. Respondenterne er vægtet på alder, køn og geografi, og undersøgelsen kan betragtes som repræsentativ for den danske befolkning i aldersgruppen 15-74 år.

Lars Aarup

Analysechef
30919266