Tilbage til analyseoversigten

Danskernes indkøbsvaner efter fedtskat

9. maj 2012
Danskernes indkøbsvaner bliver berørt af fedtafgiften, der blev indført 1. oktober 2010. Hver tiende dansker mener selv, at de har ændret indkøbsvaner.

Flere på tilbudsjagt

Hver tiende dansker (11 pct.) har ændret indkøbsvaner siden 1. oktober 2010, hvor fedtafgiften blev indført. Fire ud af ti danskere svarer, at de går meget mere eller lidt mere efter tilbud på smør i dag end før fedtafgiften blev indført.

”Går du mere efter tilbud på smør i dag end før, fedtafgiften blev indført?” 40 pct. svarer enten lidt mere eller meget mere.

Flyt afgiften fra grønt til fedt

Danskerne er splittede i deres holdning til, om det er en god idé, at der lægges afgifter på produkter med fedt. Dog mener over halvdelen af danskerne ikke, at det er en god idé. 35 pct. synes, at det generelt er et godt tiltag, mens 13 pct. ikke har taget stilling. Danskerne er en smule mere positivt for, at der lægges afgifter på sukker, så fødevarer bliver dyrere jo mere sukker, de indeholder. Seks ud af ti danskere mener, at man bør flytte momsen fra frugt og grønt til produkter, der indeholder meget sukker og fedt, så det grønne blive billigere og det usunde dyrere.

”Synes du, at man skal flytte momsen fra frugt og grønt til produkter, som indeholder meget fedt og sukker?” 61 pct. svarer ja.

Flest med kort uddannelse har ændret vaner

Danskere med kort uddannelse har i højere grad ændret indkøbsvaner efter, at fedtafgiften blev indført end danskere med lang uddannelse. 14 pct. af danskerne med kort uddannelse har ændret vaner. Det samme gælder for 7 pct. af danskerne med lang uddannelse.

Har den nye fedtafgift, der blev indført 1. oktober 2011, betydet, at du/din husstand har ændret indkøbsvaner? Flest med kort uddannelse svarer ja.

  • Vidste du, at:

    Fedtafgiften betyder, at en pakke smør på 250 gram er steget med 2,60 kroner. En halv liter piskefløde er blevet 2,42 kroner dyrere.

  • Fakta og yderligere oplysninger

    989 respondenter deltog i undersøgelsen, som blev gennemført i uge 12, 2012. Respondenterne er vægtet på alder, køn og geografi, og undersøgelsen kan betragtes som repræsentativ for den danske befolkning i aldersgruppen 15-74 år.