Tilbage til analyseoversigten

Fairtrade – et hit blandt unge veluddannede

23. juni 2011
Tre ud af fire danskere mener, at Fairtrade er en god idé – begrebet appellerer dog mest til unge, til kvinder og til de højtuddannede. 40 pct. køber mindst én Fairtrade-mærket vare inden for en måned – og hver 10. mindst fire varer. Skal flere med på vognen, kræver det blandt andet større synlighed i butikkerne og flere slagtilbud.

Super-fairtradere og de andre

Hver 10. køber mindst fire Fairtrade-varer på en måned
Med mindst fire Fairtrade-varer i indkøbskurven inden for en måned kan hver 10. dansker i dag betegne sig selv som super-fairtrader. 30 pct. har købt mellem én og tre varer, mens flertallet – 60 pct. - ikke har købt en Fairtrade-vare i løbet af den senest måned.

Mest salg i kaffe, te og bananer

Kaffe og te topper Fairtrade-listen
Når danskerne køber Fairtrade, ryger der oftest kaffe og te i indkøbsvognen – det gælder således for 26 pct. af de, som har købt Fairtrade inden for en måned. Næst i rækken følger bananer med 16 pct. og chokolade eller kakao med 15 pct. Generelt køber flere med en lang uddannede Fairtrade-varer end folk med en kort uddannelse. Eksempelvis kaffe og te (35 pct. mod 22), bananer (24 pct. mod 14) og honning (12 pct. mod seks).

Fairtrade for de unge og veluddannede

Unge er mere til Fairtrade end de ældre
Blandt de 15-34-årige synes 79 pct. generelt, at Fairtrade er en god idé, mens det tilsvarende tal hos personer på 55 år og derover er 69 pct. Og lidt flere kvinder end mænd (78 pct. mod 70) synes godt om Fairtrade. Også når det gælder sympati, har uddannelsesniveauet betydning. Således synes 81 pct. af de højtuddannede, mod 72 pct. med en kort uddannelse, at Fairtrade er en god idé.

Manglende kendskab koster

Fairtrade skal være mere synlig
Blandt de danskere som ikke køber Fairtrade-varer, angiver seks ud af 10 (62 pct.) manglende kendskab eller bevidsthed som den vigtigste årsag. Dernæst følger – med blot 15 pct. – prisen. Samtidig mener fire ud af 10 generelt, at større synlighed i butikkerne ville få dem til at købe mere Fairtrade, mens 38 pct. peger på flere tilbud som vejen frem. Særligt de unge under 35 kan lokkes med Fairtrade-tilbud - 46 pct. mod 31 pct. hos ældre på 55 år og derover.
  • Vidste du, at:

    Fairtrade er en international mærkningsordning, der blev grundlagt i Holland i 1988 under navnet Max Havelaar. Formålet med ordningen er at fremme social- og miljømæssig bæredygtig handel for råvareproducenter i ulandene. Det danske kontor åbnede i 1994.

  • Fakta og yderligere oplysninger

    2.276 respondenter deltog i undersøgelsen, der blev gennemført i uge 3-4, 2010. Respondenterne er vægtet på alder, køn og geografi, og undersøgelsen kan betragtes som repræsentativ for den danske befolkning i aldersgruppen 15-74 år.