Tilbage til analyseoversigten

Forbruget af skyr i eksplosiv vækst

12. oktober 2012
Danskernes appetit på skyr til morgenmad stiger med stor hast. Det er især københavnerne og befolkningen på Nordsjælland, der står for at indtage den fedtfattige yoghurt. Appetitten på skyr hos dem med en lang uddannelse, og dem med en høj indkomst, er også langt højere end den gennemsnitlige danskers.

Forbruget af skyr mangedoblet på få år

Danskernes forbrug af skyr til morgenmad er steget meget kraftigt i de senere år. Sammenligner man marts måned igennem de sidste fire år, er der ligefrem tale om en tidobling, hvilket dog ikke er overraskende, da forbruget i 2009 var meget lavt. Dengang spiste cirka 3 ud af 10.000 danskere skyr til morgenmad på en vilkårlig ugedag, i 2012 var det cirka 3 ud af 1000.

Københavnere og nordsjællændere spiser mest skyr

Det er især i købenshavnområdet, at der bliver spist meget skyr til morgenmad. Københavnerne spiser i gennemsnit en halv gang så meget skyr til morgenmad som gennemsnitsdanskeren. Vestjyderne er den gruppe af danskere, der har mindst appetit på skyr, deres forbrug af den fedtfattige yoghurt er under halvdelen af gennemsnittet.

Det er i københavnsområdet og nord for hovedstaden at skyr er langt mest populært (indekserede tal). 

Særligt de højtuddannede er til islandske yoghurt

Lysten til at spise skyr til morgenmad og lysten til at uddanne sig går hånd i hånd. Folk med en lang uddannelse spiser cirka tre gange så meget skyr som de danskere, der har en kort uddannelse.

Folk med en høj uddannelse spiser meget mere skyr end resten af befolkningen (indekserede tal). 

  • Vidste du, at:

    Skyr er fast på samme måde som græsk yoghurt. Det kan f.eks. bruges til morgenmad eller et mellemmåltid med lidt mysli, frisk eller tørret frugt. Skyr er også god til dressinger og dips. Smagen er frisk og syrlig. 

  • Fakta og yderligere oplysninger

    Oplysninger om forbrug fordelt på landsdele, køn, alder m.v. er trukket ud af Coops mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres og som p.t. indeholder mere end 900.000 måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi, og resultaterne kan betragtes som repræsentative for den danske befolkning 15-74 år.

Lars Aarup

Analysechef
30919266