Tilbage til analyseoversigten

Havregryn til morgenmad

10. juni 2016
Næsten én ud af fem danskere (18,2%) får havregryn til morgenmad på en gennemsnitlig dag, men populariteten falder markant i løbet af ugen. Det er særligt storbyboerne, der spiser havregryn.

Havregryn er populært i de største byer

Det er østjyderne og københavnerne, der oftest spiser havregryn. Mens hele Jylland er med på havre-vognen, spiser københavnerne markant oftere havregryn end de øvrige på Sjælland.

Østjyderne spiser 13% mere havregryn til morgenmad end den gennemsnitlige dansker. Færrest havregryn spiser de på Sjælland. Tallene er indekserede.

Havregryn er for de yngre

Jo yngre du er, jo mere havregryn spiser du. Mens mere end hver femte i alderen 15-34 år spiser havregryn om morgenen, gælder det samme for cirka hver sjette i alderen 35-54 år og hver syvende over 55 år.

De 15-34-årige spiser en tredjedel mere havregryn end de 55-74-årige.

I weekenden gider vi ikke havregryn

I en gennemsnitlig weekend falder forbruget af havregryn til morgenmad med 39% i forhold til en vilkårlig onsdag. Både lørdag og søndag spiser danskerne nemlig markant mindre havregryn til morgenmad end på hverdagene.

Forbruget af havregryn til morgenmad falder drastisk i weekenden. Havregrynsiveren falder støt i løbet af ugen. Tallene er indekserede og viser, at danskerne lørdag og søndag spiser 24% færre havregryn end på en gennemsnitlig dag.

Klogt at spise havregryn

Appetitten på at starte dagen med en portion havregryn går tilsyneladende hånd i hånd med uddannelsesniveauet. De højtuddannede spiser cirka 12% mere havregryn end dem med en kort uddannelse.
  • Vidste du, at:

    Valsede havregryn er også et fuldkornsprodukt. Det er blot de ydre dele af havren, der er uden næringsværdi for mennesker, der fjernes. Læs forklaringen på Samvirke.dk.

  • Fakta og yderligere oplysninger

    Oplysninger om forbrug fordelt på landsdele, køn, alder m.v. er trukket ud af Coops Mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres og som p.t. indeholder mere end 1 mio. måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år.

Lars Aarup

Analysechef
30919266