Tilbage til analyseoversigten

Hver 2. dansker er glad for mærkningsordninger

5. april 2013
Cirka halvdelen af danskerne mener, at mærkningsordninger gavner mere, end de forvirrer. Ø-mærket topper – både som det mest kendte mærke, og som det mest troværdige mærke.

Hver 2. dansker: Mærkningsordninger gavner

Cirka halvdelen af danskerne finder mærkningsordninger gavnlige. 5 ud af 10 danskere mener nemlig, at mærkningsordninger gavner mere, end de forvirrer. Omvendt mener blot 3 ud af 10, at mærkningsordninger forvirrer mere end de gavner.

De 10 mest kendte mærker

De 3 mest succesfulde mærkningsordning i Danmark, målt på kendskab i befolkningen, er henholdsvis Ø-mærket, Änglamark og Nøglehullet. Cirka 8 ud af 10 danskere genkender disse mærker. Et bredt flertal af danskerne genkender også Fairtrade- og Svanemærket.

Ø-mærket mest troværdigt

Det mærke, som nyder den højeste grad af troværdighed i den danske befolkning, er Ø-mærket. Mere end 8 ud af 10 mener, at Ø-mærket enten er i kategorien ”meget troværdig” eller ”troværdig”.

Gavn af mærker og kendskab går hånd i hånd

De danskere, som mener at mærker gavner dem mere, end de forvirrer, genkender i gennemsnit 10 mærkningsordninger. Den del af danskerne, der mener, at mærkerne forvirrer mere end de gavner, genkender i gennemsnit 8 mærkningsordninger.
  • Vidste du, at:

    Änglamark er Coops eget mærke, der hjælper med at handle ekstra ansvarligt i hverdagen, følg Änglamark på http://www.facebook.com/anglamark.

  • Fakta og yderligere oplysninger

    Coop Analyse har udarbejdet notatet ”En verden af forbrugermærker", der opsamler både offentlig tilgængelig viden og surveyresultater fra Coop Analyse.

Lars Aarup

Analysechef
30919266