Tilbage til analyseoversigten

Lokale varer smager bedre end danske

7. november 2013
Når vi køber danske fødevarer, skyldes det særligt, at vi har størst tillid til de danske producenter og vil støtte den danske økonomi. Når vi zoomer endnu længere ind og køber lokalt producerede fødevarer, skyldes det udover støtten til lokalsamfundet også smag.

Tillid til danske producenter

Når vi er så optagede af, at produkterne er danske, skyldes det særligt, at vi har størst tillid til de danske producenter og at det støtter den danske økonomi. Der tegner sig et klart billede af, at tillid til producenten og støtte til dansk økonomi er de primære grunde til, at vi vælger de danske produkter. Dernæst kommer faktorer som hygiejne og hensyn til klima og miljø. Bedre smag, renere eller sundere produkter bruger færrest som begrundelse for at de køber dansk.

Størstedelen af forbrugerne ser efter produktions- eller oprindelsesland, når de køber en række fødevarer. Af disse opmærksomme forbruger kigger mange specifikt efter Danmark som produktions-eller oprindelsesland. 

Vi køber lokalt for at støtte lokalsamfundet

Tre ud af fem (59 procent) køber sommetider varer, der er dyrket eller avlet i nærheden af, hvor de handler. Når vi vælger de lokale varer, er det for at støtte lokalsamfundet og fordi vi synes, de smager bedre. Tillid til producenten, miljø- og klimahensyn spiller en væsentligt mindre rolle.
  • Vidste du, at:

  • Fakta og yderligere oplysninger

    Undersøgelsen omfatter 1.003 respondenter og den er gennemført i uge 41, 2013. Respondenterne er vægtet på alder, køn og geografi og undersøgelsen er repræsentativ i forhold til Danmarks befolkning 15-74 år.

    Spørgsmål vedrørende analyse og fortolkning kan rettes til analysechef i Coop Analyse, Lars Aarup, på tlf. 30 91 92 71

Lars Aarup

Analysechef
30919266