Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

Morgenmaden er det individuelle måltid

Kun 7% af danskerne spiser ikke morgenmad. Dem, der gør, kaster sig ofte over det samme dag efter dag – men det er helt ok, mener mange.

Det individuelle måltid

Morgenmaden kan betegnes som det individuelle måltid. Vi spiser ikke på samme måde sammen, som vi gør til frokost og aftensmad. Og det, vi spiser i husstande med flere medlemmer, er gerne forskelligt. I cirka halvdelen af de husstande, hvor der bor flere sammen, spiser husstandens medlemmer overvejende noget forskelligt til morgen – en kan spise yoghurt, en anden brød, en tredje havregryn osv.

Hvem spiser vi morgenmad med?

Grafen viser, hvordan morgenmaden for ældre par uden børn er noget man samles om, mens familiemedlemmer med større børn primært spiser alene eller med dele af husstanden.

Morgenmaden er den samme dag efter dag - og det er okay

Morgenmåltidet er det absolut mindst varierede måltid på dagen. På en skala fra 1 til 10 giver halvdelen morgenmaden den laveste karakter ”Slet ikke varieret”. Men de fleste synes tilsyneladende, at det er fint. Kun hver sjette giver udtryk for, at de gerne vil spise mere varieret om morgenen. Dem, der gerne så lidt mere variation, er hovedsageligt de yngre og dem med børn i husstanden.

Skyr topper – havregryn falder

Der sker ikke de store ændringer i vores morgenmad. De fleste af os vil nikke genkendende til brød, ost, syrnede mælkeprodukter og kaffe. Salgstallene peger dog på, at der sker mindre ændringer. Over de seneste ti år er salget af ost og yoghurt steget, men ikke i samme grad som skyr, der er en af de mest markante eksempler på en trend, der har bredt sig med høj hastighed til hele landet. Samtidig viser salgstallene, at den klassiske havregryn har oplevet et fald på 18% siden 2010, hvor salget toppede. Det er ikke utænkeligt, at havregrynene i nogle hjem er blevet skiftet ud med skyr. Du kan læse mere om havregryn til morgenmad her.

Salget af skyr og havregryn 2011-15

Grafen viser antal solgte bægre skyr og pakker havregryn i Coops butikker fra 2011 til 2015. Salget af skyr er næsten tyvedoblet i perioden.

Morgenkaffen – fra filter til kapsel

60% af danskerne drikker kaffe til morgenmaden. De fleste tyr fortsat til filterkaffe, mens 17% bruger instant kaffe. I København foretrækker 10% kapselkaffe, mens ingen andre landsdele kommer over 5%.

Danskernes foretrukne morgenkaffe

Filterkaffen er fortsat den mest populære morgenkaffe, mens én ud af 25 drikker espresso.

Om undersøgelsen

Konklusionerne stammer fra Coop Analyses udgivelse "Danskernes Madvaner 2016" som du kan læse i fuld længde her