Tilbage til analyseoversigten

Nøglehulsmærket er slået igennem

5. september 2012
Danskernes kendskab til Nøglehulsmærket, der skal hjælpe forbrugerne til en mere ernæringsrigtig kost, er steget markant på et par år. Mens én ud af fire genkendte mærket i 2010, svarer hele ni ud af ti det samme blot to år efter

Kendskabet stiger

Hver anden kan forklare, hvad Nøglehulsmærket betyder
I uge 39 2009 svarede 27 pct. af danskerne, at de kendte Nøglehulsmærket. Hele 89 pct. svarer det samme nogle år efter i 2012. Men danskerne tror ikke bare, at de kender mærket, mange kan også forklare, at ernæringsmærket er en vejviser til de sundere fødevarer.

Kendskab til nøglehulsmærket.

Bredt kendskab

Ingen særlige forskelle på kendskab og køb af Nøglehulsmærkede varer
Både mænd og kvinder, unge og gamle, vestjyder og københavnere har et højt niveau af kendskab til mærket, som altså er slået bredt igennem i hele befolkningen. Der er heller ikke store forskelle at spore i salget af Nøglehulsmærkede varer. Det viser salgstal fra Coops butikker.

Mere end hver fjerde går bevidst efter Nøglehullet

Markant flere går bevidst efter Nøglehullet
Syv ud af ti danskere (71 pct.) svarer i undersøgelsen, at de har købt en vare mærket med Nøglehullet, mens en ud af fire (24 pct.) bevidst går efter varer mærket med Nøglehullet, når de handler.

Flere oplyser at de har købt varer med nøglehulsmærket.

  • Vidste du, at:

    Nøglehullet er en frivillig mærkningsordning i Sverige, Norge og Danmark - svenskerne har dog allerede brugt mærket i flere end 20 år. Mærket må kun sættes på varer, der opfylder en række krav til indholdet af sukker, fedt, salt, fuldkorn og fiber.

  • Fakta og yderligere oplysninger

    1.017 respondenter deltog i undersøgelsen, der blev gennemført i uge 33, 2012. Respondenterne er vægtet på alder, køn og geografi, og undersøgelsen kan betragtes som repræsentativ for den danske befolkning i aldersgruppen 15-74 år.

Lars Aarup

Analysechef
30919266