Tilbage til analyseoversigten

Ni ud af ti spiser risalamande juleaften

24. december 2012
Langt de fleste danskerne spiser risalamande juleaften. Størstedelen af dem får kirsebærsauce til – men der er enkelte undtagelser, heriblandt karamelsauce. Sæsonen for den søde dessert starter allerede i efteråret.

Risalamanden fortsat et hit juleaften

Den klassiske dessert efter juleand og flæskesteg er stadig en omgang afkølet risengrød vendt i pisket fløde, vanilje og mandler. 9 ud af 10 danskere spiser risalamande juleaften.

”Spiser du risalamande juleaften?” Det gør 9 ud af 10 danskere.

Minoritet spiser anden sauce til risalamanden

Langt de fleste danskere får kirsebærsauce til deres risalamande. Ud af de danskere, der spiser risalamande juleaften, får 9 ud af 10 nemlig kirsebærsauce til, mens 4 pct. oplyser, at de får en anden sauce ved siden af risalamanden, heriblandt karamelsauce. En anden mindre gruppe spiser også bare risalamanden, som den er, uden sauce til

”Hvilken type sauce spiser du til risalamande juleaften?” 9 ud af 10 spiser kirsebærsauce til juledesserten.

Sæson for risalamande starter i oktober

Sæsonen for risalamande starter det godt stykke tid før jul. Ser man på antallet af solgte pakker færdiglavet risalamande i butikkerne Kvickly, Fakta, Irma og Brugsen, starter salget af risalamande allerede i oktober måned og stiger efterfølgende stejlt frem mod julen. Figuren til højre viser, at antallet af solgte pakker med færdiglavet risalamande ligger fladt i årets start, går i dvale hen over sommer og accelererer fra oktober til december (indeks 100 = januar 2011).
  • Vidste du, at:

    En portion risalamande med kirsebærsauce svarer til 20 pct. af det daglige gennemsnitlige energiindtag for en voksen person. Kilde: Coop.

  • Fakta og yderligere oplysninger

    Surveydata stammer fra en undersøgelse med 1023 respondenter gennemført i uge 48, 2012.
    Undersøgelsen er repræsentativ i forhold til Danmarks befolkning 15-74 år. Oplysninger om forbrug fordelt på uger kommer fra salgstal for Kvickly, Fakta, Irma og Brugsen-kæderne.

Lars Aarup

Analysechef
30919266