Tilbage til analyseoversigten

Skal tøjet være bæredygtigt?

28. januar 2014
Danskerne er mest optagede af kvalitet og pris, når de køber tøj. Når tøjet er til børn, er det dog vigtigt, at det ikke indeholder skadelige stoffer. Det betyder til gengæld mindre, når voksne køber tøj til sig selv.

Kvalitet er vigtigst

Der ligger forskellige kriterier til grund for vores valg af tøj, når vi køber til henholdsvis voksne og børn. Uanset hvem vi køber til, er kvaliteten vigtig, derefter kommer pris. Når vi køber tøj til børn, vurderer 22 procent, at det er vigtigst, at tøjet ikke indeholder sundhedsskadelige stoffer. Det svarer kun otte procent om deres køb til dem selv.

"Hvad er vigtigst, når du køber tøj til [indsæt barn/børn/dig selv]?"Der bliver tænkt mere over sundhed og mindre over design, når det er børnene, der skal have nyt tøj.

Kendskab til mærkerne

Kun én ud af ti danskere kender GOTS-mærket og det gør det til det mindst kendte af de fire mærker, der er spurgt til i undersøgelsen. Hver anden kender til gengæld Oeko-Tex mærket, mens tre ud af fire kender det nordiske miljømærke, Svanen, som er væsentligt mere kendt end EU’s miljømærke, Blomsten. De, der kender mærkerne, har en fornuftig viden om, hvad mærkerne betyder. De fleste ved, at Oeko-Tex mærket sikrer, at tøjet ikke indeholder sundhedsskadelige stoffer. Ganske få svarer, at det Oeko-Tex mærkede tøj er økologisk. De få, der genkender GOTS-mærket ved, at det sættes på økologisk tøj, mens de fleste, der genkender Blomsten og Svanen ved, at det handler om en miljøvenlig produktion. Ganske få svarer, at de to miljømærker også handler om økologi.

"Hvilke af disse mærker kender du?" Svanen er markant mere kendt end EU's Blomsten. Hver anden kender Oeko-Tex mens det økologiske GOTS genkendes af lidt flere end én ud af ti. 

Kendskab fører ikke altid til køb

De respondenter, der kender et eller flere af mærkerne, har også svaret på, om de går efter de pågældende mærker, når de køber tøj. Undersøgelsen viser, at Oeko-Tex mærket er det af de fire mærker, som flest forbrugere går efter – både når de køber tøj til voksne og børn. GOTS er til gengæld et udpræget børnemærke. Blandt de forbrugere, der kender mærkerne, men ikke går efter dem, svarer hovedparten, at de glemmer at se efter mærkerne. Næst flest vurderer, at det ikke er vigtigt med det mærkede tøj, mens én ud af fire svarer, at de butikker, de køber tøj i, ikke har det på hylderne. Det handler til gengæld ikke om, at tøjet ikke falder i forbrugernes smag eller at de mangler tillid til mærkerne.

"Hvorfor går du ikke efter mærkerne, når du køber tøj til dig selv eller andre?" Vi glemmer at se efter mærkerne.

Størst interesse for at købe mere Oeko-Tex

De respondenter, der sommetider køber tøj med et eller flere af mærkerne, er også blevet bedt om at vurdere, om deres køb af det mærkede tøj vil være større, mindre eller uændret om et år. Markant flere forventer at købe mere tøj med Oeko-Tex mærket, ligesom færre svarer, at de forventer at deres indkøb af tøj med Oeko-Tex mærket vil falde.
  • Vidste du, at:

  • Fakta og yderligere oplysninger

    Undersøgelsen omfatter i alt 1.003 respondenter. Den er gennemført i uge 49, 2013, og er repræsentativ i forhold til Danmarks befolkning 15-74 år.

Lars Aarup

Analysechef
30919266