Tilbage til analyseoversigten

Solbeskyttelse er ikke en fast rutine for alle

26. september 2013
Vi ved det jo godt - når solen skinner, er det på med beskyttelsen. Men alligevel har én ud af tre danskere (37 procent) ikke brugt solcreme i det forgangne år. Når det handler om ungerne, er vi dog mere konsekvente.

Tre ud af fem bruger solbeskyttelse

Tre ud af fem danskere (63 procent) svarer, at de har brugt solbeskyttelse i år. Dermed er der siden 2009 tilsyneladende ikke sket en stigning i antallet af danskere, der bruger solbeskyttelse. Der er også en klar tendens til, at kvinder i højere grad end mænd bruger solcreme/spray/stift. Syv ud af ti kvinder har brugt en eller anden form for solbeskyttelse i år. Det samme har halvdelen af mændene. Er der børn i husstanden, er de voksne - mor såvel som far - bedre til at huske solbeskyttelsen.

"Hvilken solfaktor har du oftest benyttet i år?" Der er fra 2009 og frem til 2013 tilsyneladende ikke sket en ændring i antallet af danskere, der bruger solbeskyttelse.

Vi har ikke helt styr på mængderne

Seks ud af ti (60 procent) af dem, der har brugt solcreme i år, vurderer, at de bruger mindre solcreme end den anbefalede mængde på 40 ml, når de smører sig ind. Samtidig har næsten halvdelen (48 procent) af de danskere, der smører deres børn i alderen 1-13 år ind, ikke læst doseringsvejledningen på den solbeskyttelse, de bruger på børnene. Og så giver mange forældre børnene solcreme på med en høj faktor.

"Hvilken solfaktor har [du/dit barn] oftest benyttet i år?" Næsten halvdelen af danskerne, som bruger solbeskyttelse, bruger en faktor mellem 11 og 20. Når børnene skal smøres ind, stiger faktoren markant.

Miljømærket er vigtigst, når solcremen er til ungerne

Mange forældre går efter omtankemærker, når de køber solbeskyttelse til deres børn. Dermed er der markant større opmærksomhed omkring mærkerne, når solbeskyttelsen er til børn end til voksne.
  • Vidste du, at:

    Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at man bruger faktor 15 i Danmark og faktor 30 i udlandet.

  • Fakta og yderligere oplysninger

    Undersøgelsen er gennemført i uge 25, 2013, og omfatter 1.013 respondenter. Respondenterne er vægtet på alder, køn og geografi og undersøgelsen er repræsentativ i forhold til Danmarks befolkning 15-74 år. Resultatet vedr. brug af solbeskyttelse er sammenlignet med resultatet fra en undersøgelse gennemført i uge 30, 2009, hvor 949 respondenter deltog.

Lars Aarup

Analysechef
30919266