Tilbage til analyseoversigten

Vi har ofte indkøbsseddel med hjemmefra

15. juni 2011
Mange har ofte en indkøbsseddel med i lommen, når de skal købe ind – kvinder oftere end mænd, og ældre mere end unge. Kun cirka hver tiende har altid besluttet aftensmåltidet på forhånd, når de går på indkøb

Vi kommer ofte i supermarkedet

Kun én ud af 20 handler sjældnere end én gang om ugen
Hver tredje dansker (34 pct.) handler dagligvarer minimum fire gange om ugen. Tre ud af fire (60 pct.) gør det en til tre gange i løbet af ugen.

Vi har seddel med hjemmefra

Kvinder har oftere seddel med end mænd
Tre ud af fire bruger altid (18 pct.) eller for det meste (45 pct.) indkøbsliste, når de handler dagligvarer, mens kun fire pct. aldrig har seddel med hjemmefra. Og der er tale om en liste nedfældet på papir i 89 pct. af tilfældene. Kun hver tiende (10 pct.) dansker har indkøbslisten med på telefonen. Kvinder har oftere seddel med, når de køber ind, end mænd – og den er oftere på papir, end når mændene skal fylde køleskabet. De ældre er bedre til det der med indkøbslister. Mens tre ud af fire (74 pct.) af de ældre i alderen 55-74 år altid eller for det meste har en indkøbsliste med, når de handler, gælder det samme for 63 pct. af de midaldrende i alderen 35-54 år og 53 pct. af de unge i alderen 15-34 år. Når de unge skriver indkøbene ned, sker det oftere på telefonen (20 pct.). Det samme gælder for kun otte pct. af de midaldrende og to pct. af ældre.

Beslutningen træffes ofte i butikken

12 pct. har altid besluttet aftensmaden på forhånd
Det er ikke alle indkøb, der er lige planlagte. Mens tre ud af fem (58 pct.) for det meste på forhånd har besluttet, hvad de skal have, når de køber ind til aftensmad, svarer mere end hver fjerde (29 pct.) at de nogle gange eller sjældent ved det.
  • Vidste du, at:

    I 2005 var der for første gang flere mobilabonnenter end indbyggere i Danmark. Det skyldes, at mange danskere har mere end ét abonnement, f.eks. i forbindelse med deres arbejde. Tre pct. af de danske familier har dog ikke mobiltelefon (kilde: www.dst.dk)

  • Fakta og yderligere oplysninger

    1.011 respondenter deltog i undersøgelsen, der blev gennemført i uge 13, 2011. Respondenterne er vægtet på alder, køn og geografi, og undersøgelsen kan betragtes som repræsentativ for den danske befolkning i aldersgruppen 15-74 år.