Tilbage til analyseoversigten

Vi vejer fem kilo for meget

21. juni 2011
Mere end hver fjerde dansker har været på slankekur inden for de sidste to år. Kvinder gør det mere end mænd. Vi vejer gennemsnitligt fem kilo for meget i forhold til vores idealvægt. Men mændene er – ifølge dem selv – tættere på kampvægten end kvinderne

Mange går på slankekur

Mere end hver fjerde har været på slankekur inden for de seneste to år
Mere end hver fjerde voksne dansker (29 pct.) har været på slankekur inden for de seneste to år. Næsten dobbelt så mange kvinder (38 pct.) som mænd (20 pct.) har været på kur inden for de seneste to år. Mere end en ud af fem (22 pct.) af dem, der har været på kur inden for de seneste to år, har sprunget måltider over for at tabe sig. FDB Analyse gennemførte samme undersøgelse for to år siden, og resultaterne viser, at vi går på slankekur med samme frekvens i dag - hverken mere eller mindre end for to år siden.

Vægten svinger, når vi ikke er opmærksomme

Kvinder går oftere på vægten
Mere end hver tredje dansker (35 pct.) svarer, at deres vægt ikke holder sig stabil af sig selv. Men der er forskel på mænd og kvinders oplevelse af, om vægten svinger, hvis den ikke holdes i skak. Mens to ud af tre mænd (67 pct.) af mændene svarer ja til, at vægten holder sig stabil, gør det samme sig gældende for kun hver anden kvinde (52 pct.). Det er særligt de 35-54-årige der ikke synes, at vægten holder sig stabil.

Vi springer ofte en tur på vægten

Kvinder går oftere på vægten
Hver tredje dansker (32 pct.) vejer sig minimum en gang om ugen mens 13 pct. svarer, at de aldrig vejer sig. Ligesom flere kvinder har været på slankekur inden for de seneste to år, springer de også oftere op på vægten end mænd. Mens to ud af fem kvinder (41 pct.) stiller sig på vægten minimum en gang om ugen gør hver fjerne mand det samme (24 pct.). Jo ældre vi er, jo oftere besøger vi badevægten.

Når tøjet strammer

Mange unge ser de ekstra kilo i spejlet
De fleste, nemlig tre ud af fem (57 pct.), opdager, at de har taget på, fordi tøjet strammer, mens næsten hver anden (46 pct.) opdager det på vægten. Knap hver tredje (31 pct.) opdager de ekstra gram eller kilo foran spejlet. Fire procent bliver opmærksomme på de ekstra kilo, fordi andre siger det til dem. Markant flere kvinder (67 pct.) end mænd (47 pct.) mærker det på tøjet. Mens flest ældre opdager det på vægten, ser flest unge det i spejlet.

Barrierer for vægttab

Hver tiende synes ikke, det er svært at tabe sig
Når danskerne skal redegøre for, hvad der gør det svært for dem at tabe sig, svarer flest, at de elsker god mad (38 pct.) og elsker søde sager (32 pct.). Kun 16 procent af danskerne svarer, at de ikke ønsker at tabe sig. 11 procent synes ikke, at det er svært at tabe sig – det svarer 16 procent af mændene mod 6 procent af kvinderne.

Hvad virker bedst, når kiloene skal af

At drikke mindre alkohol virker for de højtuddannede og de højtlønnede
To ud af fem (38 pct.) synes, at det der virker bedst for dem, når de skal tabe sig, er at spise mindre til de faste måltider. Mange svarer også, at det virker at spise mindre fedt (32 pct.) og sukker (32 pct.). Kun seks pct. synes, at det virker bedst for dem at følge en kur. Flere med lav personlig indkomst synes, at det virker bedst at spise mindre fedt, når de skal tabe sig. Flere med høj indkomst – og høj uddannelse – svarer at det virker bedst for dem at drikke mindre alkohol.

Vi vejer fem kilo for meget

Kvinder er længere fra idealvægten end mænd - ifølge dem selv
Næsten otte ud af ti danskere (79 pct.) synes, at de vejer mere end deres idealvægt. Gennemsnitligt vejer vi danskere, ifølge vores egen opfattelse, fem kilo for meget. Flere kvinder (84 pct.) end mænd (74 pct.) synes, at de vejer mere end deres idealvægt.
  • Vidste du, at:

    En biografmenu med 250 gram slik – for eksempel en pose Party Mix – 180 gram popcorn og en halv liter sodavand indeholder 1990 kalorier (kilde: samvirke.dk)

  • Fakta og yderligere oplysninger

    1.052 respondenter deltog i undersøgelsen, der blev gennemført i uge 2, 2011. Respondenterne er vægtet på alder, køn og geografi, og undersøgelsen kan betragtes som repræsentativ for den danske befolkning i aldersgruppen 15-74 år.