Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

Smørsalget fordoblet siden 2001

Salget af smør er siden 2001 fordoblet og udgør i dag 25% af alle faste fedtstoffer, der sælges i Coops butikker. Det viser et kig i Coops salgstal.

Smørret har overhalet margarinen

Smørret æder sig ind på både margarine og smørblandinger. Et kig i Coops salgstal viser, at salget af smør i perioden 2001 til 2015 er steget fra 13% til 25% af det samlede salg af faste fedtstoffer. Dermed har smørret overhalet stegemargarinen og er i dag det næstmest solgte faste fedtstof. I samme periode er salget af særligt margariner men også smørblandinger faldet. Det er dog fortsat smørblandinger som Kærgården, de fleste lægger i indkøbskurven. De udgør halvdelen af det samlede salg. Salgstallene viser derudover, at jyder og fynboer tilsyneladende er mere begejstrede for margarine end sjællænderne, som til gengæld køber tilsvarende mere smør.

Salget af fedtstoffer

Om undersøgelsen

Konklusionerne er baseret på salgstal fra Coops butikker i årene 2001 til og med 2015.