I december slår vi os løs med masser af småkager, rødvin, piskefløde og chips. Men det slutter alt sammen brat, når december bliver til januar og nytårsforsætterne sætter deres præg på indkøbene.
Vi køber 73% mere af den proteinrige skyr i januar i forhold til december. Og så bruger vi tilsyneladende lidt længere tid i supermarkedernes grøntafdeling på den anden side af nytåret. Salget af broccoli stiger med 58% i forhold til december, der ryger 34% mere spinat i indkøbskurven, ligesom porrer, hvidkål, iceberg og frugt vinder terræn. Og så er der alle de varer, vi pludselig styrer udenom i butikkerne. Salget af småkager falder med hele 92%, den dyre rødvin og grønkålen har vi også fået nok af, salget af piskefløde falder med 40%, mens chips og ost begge falder med 32%. Leverpostejen - den køber vi lige så meget af i januar som i december.
Figuren viser salget af en række varer i januar i forhold til december. I forhold til december sælger Coop i januar 73% mere skyr og 92% færre småkager.
Undersøgelsen er baseret på salgstal fra Coops butikker i december 2014 og januar 2015.