Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

6 grøntsager står for halvdelen af salget

Vi ved ikke rigtig, hvad vi skal stille op med dem – grøntsagerne. Måske derfor er det gamle klassikere som kartofler, agurk og gulerødder, vi køber mest af. Børn vil helst have grøntsager, der er lette at spise rå.

De grønne forhindringer

Vi vil gerne spise mere af det grønne, men når vi ikke helt kan indfri ønsket, skyldes det manglende idéer til, hvad vi skal stille op med grøntsagerne. Det handler til gengæld i mindre grad om prisen. Ser man på, hvordan forskellige aldersgrupper tilbereder grøntsagerne, er der en klar tendens til, at de ældre oftere koger dem, mens de yngre i højere grad spiser dem rå.

Prisen er ikke så afgørende. Det er til gengæld de manglende idéer til, hvordan vi bruger grøntsagerne.

6 favoritter, der styrer slagets gang

Et kig i Coops salgstal viser, at danskerne især køber tomater, kartofler, agurk, peberfrugt, gulerødder og løg. Salget af de seks favoritter overgår langt salget – både i værdig og vægt – af alle andre grøntsager tilsammen. Kartoflen, der ellers kan betragtes som en nationalgrøntsag, blev i 2015 overhalet af tomaten på omsætning.

Grafen er baseret på salgstal fra Coops butikker. Tallene er indekserede og viser, at hver gang Coop sælger for 100 kr. tomater, sælges for 97 kr. kartofler, 51 kr. agurker osv.

Om undersøgelsen

Konklusionerne stammer fra Coop Analyses udgivelse "Danskernes Madvaner 2016", som du kan læse i fuld længde her