Gå tilbage
analyse@coop.dk

Efter et fald steg slikforbruget under corona

Igennem ti år faldt salget af slik støt. Corona fik det til at stige igen.

Corona kaldte på slik og søde sager

I perioden 2010 til 2019 faldt danskernes forbrug af slik med 16%. Men så kom corona og en række nedlukninger, og det fik salget til at stige igen. Ved udgangen af 2021 købte danskerne således 17% mere slik end i 2019. En survey viste i november 2021, at mange er klar over, at der under corona røg mere sukker og snask i indkøbskurven. Hver fjerde (24%) svarede således, at de under corona-pandemien havde spist mere slik og flere søde sager end normalt. To ud af tre (64 procent) vurderede, at de havde spist samme mængde.

Corona eller ej, så mener hver anden (52%), at de generelt spiser for meget slik og for mange søde sager. Det gælder særligt blandt kvinder (56 procent), men også blandt mænd (47 procent).

Grafen viser salget af slik i perioden 2010 til 2021 med 2010 som indeks 100. Efter flere års fald, fik hjemsendelser og nedlukninger forbruget til at stige betragteligt på kort tid.

Chokolade er konge

En survey fra november 2021 bekræfter, at danskerne er glade for slik - og måske særligt chokolade. Det seneste døgn har to ud af fem (38%) spist chokolade, 26% har spist kage og 23% har gumle lakrids. 13% har ikke spist sødt de seneste 24 timer. At slik er udbredt i Danmark, vidner følgende tal om: Beskedne tre procent svarer, at de aldrig spiser det.

Om undersøgelsen

Du kan se mere om danskernes forbrug af slik og meget andet i 2021 og årene op til i rapporten ’Coops Mad-o-meter 2021/22’. Du finder den her. Resultaterne om slik stammer fra salgstal fra Coops butikker i perioden 2010 til og med 2021, Coops Mad-o-meter og repræsentative surveys.