Se hvem der foretrækker vaniljestænger frem for vaniljesukker, hvor meget økologien fylder og hvilke dage, vi køber særlig meget af julens søde smag.
Salget af vaniljestænger stiger måned for måned året igennem, og i december er det knap fem gange højere end i en gennemsnitsmåned. Salget af vaniljesukker er mere stabilt, om end det også topper i december. Én ud af 10 vaniljestænger, der sælges på et år, ryger over disken de sidste tre dage før juleaften.
Grafen viser salget af henholdsvis vaniljesukker og vaniljestænger i indekserede tal. I december ligger salget af vaniljestænger på indeks 475, og dermed er salget mere end fire og næsten fem gange større i december end i en gennemsnitlig måned i 2023.
Gennemsnitligt har vi danskere ikke en klar favorit, når vi skal vælge mellem en bøtte med vaniljesukker og vaniljestangen. Med en fordeling på 49,4 pct. for vaniljesukker og 50,6 pct. for vaniljestænger er salget nemlig nogenlunde ens i Coops butikker målt i styk.
Der er dog forskelle at spore, når man dykker ned i salget af de to typer vaniljeprodukter i de forskellige landsdele. Størst begejstring for vaniljestænger finder man i Nordsjælland. Her udgør stængerne knap to tredjedele af det samlede vaniljesalg i området. Hitraten for at finde vaniljesukker i et køkkenskab er til gengæld størst i Nordjylland, hvor vaniljesukker udgør 59 pct. af det samlede vaniljesalg.
Grafen viser, hvor stor en andel af det samlede salg af vaniljesukker og -stænger hver enkelt type udgør i de enkelte regioner. På turen over Storebælt sker der tilsyneladende et skift i vaniljepræference. Region Østjylland er dog en undtagelse.
Der er stor forskel på hangen til økologi, afhængig af om vi køber vaniljesukker eller vaniljestænger. Kun otte pct. af vaniljesukkeret solgt i Coop i 2023 var økologisk, mens hele 36 pct. af vaniljestængerne bar et øko-mærke.
Resultaterne bygger på salgstal fra Coops butikker i 2023.