Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

Blåbær på himmelflugt

Salget af blåbær er siden 2013 mere end fordoblet, og kurven ser ud til at fortsætte opad i 2019. Kvinder spiser flest og helst i morgentimerne.

Blåbær mere end fordoblet

Fra 2013 og frem til og med 2018 steg salget af blåbær i Coops butikker med mere end 100% fra indeks 100 til 222. Coop forudsiger, at salget vil nærme sig indeks 245 i 2019. Perioden fra 2018 til 2019 i grafen skal derfor betragtes som et skøn.

Salget af blåbær i Coops butikker 2013-2018 (2019)

Tallene i grafen er indekserede med salget i 2013 som indeks 100.

Mest til morgenmad, blandt kvinder og i hovedstadsområdet

Et kig i Coops Mad-O-meter, som siden 2009 har tracket på, hvad danskerne spiser, viser mere detaljeret hvem, hvor og hvornår blåbærrene bliver spist. De fleste blåbær spises om morgenen. På en gennemsnitlig dag spiser knapt 2% af befolkningen blåbær til morgenmad. Kun én ud af 500 får til gengæld blåbær til frokost og aftensmad. I morgentimerne kommes bærrene særligt i smoothies eller på surmælksprodukter som skyr, yoghurt og ymer. Kvinder spiser næsten dobbelt så mange blåbær, som mænd. Og ser man på den geografiske fordeling, er blåbær mest populære i Nordsjælland og i København. Endelig er det de mest velhavende danskere, der spiser flest blåbær. 

Blåbær til morgenmad i regionerne

Om undersøgelsen

Konklusionerne er baseret på salgstal fra Coops butikker i årene 2013-2018. Oplysninger om forbrug fordelt på landsdele, køn, alder m.v. er trukket ud af Coops Mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres, og som p.t. indeholder mere end 1. mio. måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år.