Gå tilbage
analyse@coop.dk

Jordbær er den største smag på brødet

Mere end en tredjedel af al den marmelade, der sælges, er jordbær. Økoprocenten stiger stille og roligt.

Jordbær mest populær

Jordbærmarmelade udgør over en tredjedel (36 pct.) af det samlede forbrug af marmelade, mens lidt mere end en fjerdedel (27 pct.) af marmeladerne er stukket sammen af flere frugter f.eks. jordbær-rabarber, hyldeblomst-hindbær eller en af de mange andre dobbeltvarianter på marmeladehylden. Salget af netop denne type marmelade er stigende. I 2019 stod de blandede marmelader for 24 pct. af salget.

De seneste fem år har salget været nogenlunde stabilt, men når vi lægger marmelade i indkøbskurven er det i stigende grad den økologiske udgave. I 2016 var øko-andelen 15 pct., nu har den stabiliseret sig omkring 20 pct.

I Coops Mad-O-meter kan du se, hvor i Danmark der bliver spist flest og færrest rundstykker. Coop Analyse har derudover igennem en årrække afdækket de danske morgenmadsvaner, som du finder her.

Salget af marmelade fordelt på typer

Mest marmelade om vinteren

Marmelade hører særligt de kolde måneder til. I december ligger salget af marmelade hele 68 pct. over salget i januar.

Salget af marmelade fordelt på måneder

Grafen viser salget af marmelade fordelt på måneder. Januar udgør indeks 100.

Om undersøgelsen

Resultaterne er baseret på salgstal fra Coop butikker de seneste fem år.