Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

Rosésalget slog rekord i 2021

Salget af rosé fortsætter med at slå rekorder. Mest begejstrede er danskerne for den rosa drik, når solen skinner - særligt kvinder.

Forbruget af rosé stiger

Der er ganske store udsving i danskernes forbrug af rosévin, som topper, når solen og varmen kommer. Grafen nedenfor viser salget af rosé fra januar 2010 til starten af 2022. Kurven viser dels, hvordan forbruget topper hen over sommeren, men også hvordan forbruget fra år til år er steget, og hvordan rekorden endnu en gang blev slået i sommeren 2021. I 2021 ramte salget af rosé indeks 415 sammenlignet med 2010, altså en firedobling.

Salget af rosévin fra januar 2010 til og med december 2021

Grafen viser salget af rosevin i Coops butikker fra januar 2010 til starten af 2022. 2010 udgør indeks 100.

Mest blandt kvinder og helst fredag og lørdag

Et kig i Coops Mad-o-meter viser, at det særligt er kvinder, der drikker rosé. De drikker dobbelt så meget som danske mænd. Tallene afslører også, at de, der har rundet 55 år, drikker treogenhalv gang så meget rosé som dem under 35 år. Mest rosé bliver der drukket fredag og lørdag, hvor forbruget ligger henholdsvis 50% og 92% over gennemsnittet.

Rosé fordelt på ugedage

Mest rosé nord for København

København Nord indtager en klar førsteplads, når det gælder rosé. Her drikker man 58% mere rosé end den gennemsnitlige dansker, mens sønderjyderne omvendt drikker 50% mindre end landsgennemsnittet – og altså cirka en tredjedel af, hvad de gør nord for København.

Det er ikke første gang, København Nord ligger i top på indtaget af vin. Klik her, hvis du vil se flere undersøgelser om danskernes vin-vaner.

Rosévin fordelt på regioner

Om undersøgelsen

Oplysninger om forbrug fordelt på landsdele, køn, alder m.v. er trukket ud af Coops Mad-o-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres, og som p.t. indeholder mere end to millioner måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år. Salgstal stammer fra Coops butikker i perioden januar 2009 til juni 2021.