Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

Slikforbruget falder

Siden 2010 er salget af slik faldet stødt. Til gengæld køber danskerne slik af bedre kvalitet.

Markant fald

I perioden 2010 til 2018 er danskernes forbrug af slik faldet med 16%. Til gengæld peger salgstallene på, at danskerne i stigende grad går efter kvalitet. Det betyder, at mange i løbet af perioden har skiftet købet af f.eks. en stor plade mælkechokolade ud med en mindre plade mørk chokolade med høj kakaoprocent. En del af forklaringen på det faldende salg skal formentlig også findes i de mange alternativer til chokoladebaren, der er opstået i perioden.
En undersøgelse fra Coop Analyse viste i 2018, hvilke typer slik danskerne i særlig grad sætter til livs. Chokoladen indtager en klar førsteplads. Du kan se hele undersøgelsen her.

Grafen viser salget af slik i perioden 2010 til 2018 med 2010 som indeks 100. I 2018 er forbruget faldet med 16%.

Om undersøgelsen

Konklusionerne er baseret på salgstal fra Coops butikker fra januar 2010 til og med december 2018.