Forbruget af vegansk is vækster fra år til år. Siden 2018 er salget mere end fordoblet.
Det er ikke kun oksebøffen, svinepølsen og komælken, flere danskere helt eller delvist skifter ud med plantebaserede versioner. Det gælder også i det søde køkken. Siden 2018 er salget af vegansk is, dvs. is baseret på eksempelvis kokosmælk eller havredrik, fordoblet. Selvom hovedingrediensen er helt anderledes end den oprindelige, så følger forbruget af vegansk is samme rytme hen over året som den traditionelle is - den topper, når temperaturerne stiger, og ligger mere eller mindre i dvale, når det er koldt udenfor.
Den markante stigning i salget skal også ses i lyset af, at der over de senere år er kommet markant flere varianter af vegansk is på markedet. I sommeren 2020 var der således fire gange så mange produkter at vælge imellem som i sommeren 2017.
Grafen viser salget af vegansk is i perioden august 2017 frem til juni 2020. Juli 2018 udgør indeks 100. Det betyder, at salget i juni 2020 er mere end fordoblet siden 2018.
Konklusionerne er baseret på salgstal fra Coops butikker fra sommeren 2017 til juni 2020.