Danskerne køber fortsat mest rødvin, men både rosé og særligt hvidvin gør indhug.
Coop Analyse har kigget på, hvordan salget af rødvin, hvidvin, rosé, mousserende vin samt portvin og sherry har fordelt sig i perioden 2010 frem til og med 2024. Udviklingen viser et markant og vedvarende fald i salget af rødvin. I 2010 var 68 pct. af den solgte vin målt i styk rødvin, mens lidt mere end hver femte flaske (22 pct.) var hvidvin. Én ud af tyve var mousserende vin, mens én ud af 25 var rosé. I 2024 ser det ganske anderledes ud. Her udgjorde rødvin mindre end halvdelen (48 pct.) af det samlede salg af de seks typer, mens andelen af hvidvin var steget til 31 pct. og rosé var sprunget op på 13 pct. Den andel, mousserende vin, sherry og portvin har haft af salget de seneste 15 år, har været nogenlunde stabil.
Grafen viser, hvor stor en andel af det samlede salg af vin (opgjort i styk) de forskellige vintyper har udgjort de enkelte år i perioden 2010 til og med 2024.
Undersøgelsen bygger på salget af vin i Coops butikker i perioden januar 2010 til og med 2024.