Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

Hvid og rosé haler ind på rødvinen

Danskerne køber fortsat mest rødvin, men både hvidvin og rosé gør indhug. Og så har mange fået smag for portvin.

Rødvin stadig størst

Coop Analyse har kigget på, hvordan salget af rødvin, hvidvin, rosé, mousserende vin og portvin/sherry har fordelt sig i perioden 2010 frem til juni 2021. I 2010 var 68% af den solgte vin målt i styk rødvin, mens lidt mere end hver femte flaske (22%) var hvidvin. Én ud af tyve var mousserende vin, mens én ud af 25 var rosé. Cirka et årti senere ser det lidt anderledes ud. I 2021 udgør rødvin 52% af det samlede salg af de fem typer vin, mens andelen af hvidvin er steget til 27% og rosé er sprunget op på 15%. Hvor sherry og portvin ser ud til at ligge stabilt i andelen af det samlede vinsalg, så sker der ting inden for kategorierne, når man zoomer ind. Se afsnittet længere nede på siden.

Vinsalget i perioden 2010-21 fordelt på typer

Grafen viser, hvor stor en andel af det samlede salg af vin (opgjort i styk) de forskellige vintyper udgør. Eksempelvis udgjorde rødvin 63% af salget i 2012, mens 24% var hvidvin.

Portvin i vækst

Salget af sherry er siden 2014 faldet stabilt, og ligger nu på 58% af salget i 2014. Salget af portvin er i samme periode steget voldsomt. I 2020 blev der således solgt mere end 2,5 gange så meget portvin som i 2014.

Læs mere om danskernes vinvaner i undersøgelserne her

Salget af sherry og portvin 2014-20

Tallene i grafen er indekserede med 2014 som indeks 100.

Om underesøgelsen

Undersøgelsen bygger på salget af vin i Coops butikker i perioden januar 2010 til juni 2021.