Når der skal slik og snacks på bordet, slår de søde godter det salte. Syv ud af ti af de snacks vi køber er nemlig sødt slik såsom chokolade, vingummi og lakrids.
Det er fredag og tid til at sætte sig i sofaen og hygge – men hvad skal der i skålen? Danskernes præference hælder tydeligt til det søde. Ud af det samlede salg af søde og salte snacks og godter er 70 pct sødt slik. De resterende 30 pct går til salte snacks såsom chips, saltstænger og saltede nødder.
Hvor det salte i dag udgør tre ud af 10 af de snacks der bliver lagt på kassebåndet, fylder de mere i danskernes snackhjerte end for 10 år siden. I 2011 udgjorde salte snacks nemlig kun 20 pct af det samlede salg. Siden da er de lige så stille krøbet op på de 30 pct, hvor de har ligget stabilt siden 2018.
Efter ti års fald steg danskernes slikforbrug igen under corona – læs mere her.
Grafen viser, hvor stor en andel konfekture og chips og snacks udgør af det samlede styksalg.
Et kig i Coops Mad-o-meter viser, at kvinder er storforbrugere af både de søde og de salte snacks. På en gennemsnitlig dag i 2022 spiste 11,7 pct af kvinder i Danmark sødt slik, mens 9,9 pct spiste chips eller andre salte snacks. Til sammenligning spiste kun 6 pct af mændene slik og 7,1 pct chips og snacks.
Grafen viser hvor stor en andel af mænd og kvinder, der på en gennemsnitlig dag i 2022 har spist enten chips og snacks eller sødt slik
Konklusionerne er baseret på salgstal fra Coops butikker fra januar 2010 til og med medio juli 2022.
Oplysninger om forbrug fordelt på landsdele, køn, alder m.v. er trukket ud af Coops Mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres, og som p.t. indeholder mere end 2 mio. måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år.