Mere end fire ud af fem danskere oplever, at der er mindre indhold i pakkerne, når de køber dagligvarer i dag. Langt de fleste ser det som skjulte prisstigninger.
Majoriteten af danskerne – hele 84 pct. - oplever, at pakningerne er skrumpet de senere år, og at de derfor får mindre mad eller drikke med hjem, når de køber dagligvarer. Knap hver tiende har ikke registreret en ændring.
"Har du oplevet, at der inden for de seneste år er mindre indhold i nogle fødevare-pakninger end tidligere?" Det spørgsmål svarer 84 pct. ja til.
I undersøgelsen er deltagerne blevet bedt om at pege på dét udsagn af fire, som passer bedst på deres holdning til de mindre pakkestørrelser. Her erklærer 76 pct. sig mest enige i, at de mindre pakkestørrelser er skjulte prisstigninger, som kun kommer producenterne til gode. Én ud af ti (10 pct.) betragter de mindre størrelser som en fordel for klimaet, fordi de mindsker madspild. Otte pct. ser dem som en nødvendighed pga. de højere fødevarepriser og seks pct. mener, de mindre portioner gavner folkesundheden.
Svarmulighederne og spørgsmålet er forkortet i grafen. I undersøgelsen var de formuleret således: ”Eksempler på mindre pakkestørrelser kan være, at der er 4 pitabrød i en pakke og ikke 6 som tidligere, at glasset med pesto er blevet mindre eller at chokoladebaren er blevet tyndere eller kortere. Hvilket af følgende udsagn passer bedst på din holdning til de mindre pakkestørrelser? Du behøver ikke være 100 procent enig i udsagnet, men vi vil bede dig vælge dét, du er mest enig i.” Svarmulighederne blev præsenteret i vilkårlig rækkefølge og lød således: 1) De mindre pakkestørrelser er nødvendige, fordi fødevarepriserne er steget de senere år, 2) De mindre pakkestørrelser er skjulte prisstigninger, som kun kommer producenterne til gode, 3) De mindre pakkestørrelser er en fordel for bl.a. klimaet, fordi de giver mindre madspild og 4) De mindre pakkestørrelser gavner folkesundheden, når portionerne bliver mindre.
Mens majoriteten oplever, at pakkestørrelserne er blevet mindre, er det de færreste, der oplever, at producenterne fortæller om det. Hver anden dansker (51 pct.) erklærer sig helt uenig i udsagnet ’Producenterne gør generelt tydeligt opmærksom på ændringen, når en pakkestørrelse gøres mindre’. Hver fjerde (25 pct.) er overvejende uenig. Sammenlagt erklærer tre ud af fire sig altså i en eller anden grad uenig, mens én ud af ti (ti pct.) er enig eller overvejende enig.
1.009 har deltaget i undersøgelsen, som blev gennemført i juni 2024. Data er vægtet på køn, alder og geografi, og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i alderen 18-74 år.