Der er stigende opbakning til lavere moms på frugt og grønt. Læs med og se, hvem der i særlig grad ønsker prisen sænket.
82 pct. af danskerne er enten helt enige eller overvejende enige i, at momsen på frugt og grønt bør sænkes i Danmark. Coop Analyse har siden 2018 løbende stillet spørgsmålet, og i 2024 slår tilslutningen foreløbig rekord. Hele tre ud af fem (59 pct.) svarer i 2024, at de er helt enige.
Der er markant flere kvinder end mænd, der er for lavere moms på frugt og grønt. Mens 64 pct. kvinder er helt enige i, at momsen bør sænkes, svarer lidt mere end hver anden mand (54 pct.) det samme. 86 pct. af danske kvinder er enten helt eller overvejende enige i, at momsen bør sænkes, mens det samme gælder for 77 pct. mænd.
Undersøgelsen viser, at der er flere over 30 år, der er for en momssænkning på frugt og grønt end i aldersgruppen 18-29 år. De unge er ikke i højere grad end de øvrige aldersgrupper imod en sænkning, men de er tilsyneladende mindre afklarede. I den unge aldersgruppe svarer hver femte enten 'Hverken eller' eller 'Ved ikke', mens det samme gælder for 11-12 pct. i de øvrige aldersgrupper.
1.021 har deltaget i undersøgelsen, som blev gennemført i oktober 2024 af Coop Analyse. Øvrige undersøgelser er gennemført i 2018, 2019, 2020, 2021 og 2022. Data er vægtet på køn, alder og geografi, og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i alderen 18-74 år.