I Danmark er vi vant til, at æggene er på køl i supermarkedet. I undersøgelsen her kan du se, hvor mange der bakker op om at fjerne æggene fra køl, om vi faktisk tør spise de ikke-kølede æg og meget andet.
Halvdelen af danskerne (52 pct.) vil gerne spise friske æg, som ikke har været på køl, mens én ud af tre (33 pct.) svarer nej.
Spørgsmålet blev i undersøgelsen formuleret således: ”I mange europæiske lande står friske æg ikke på køl i supermarkedet. Det er anderledes i Danmark, hvor det er et krav, at friske æg skal opbevares på køl. Vil du spise friske æg, som ikke har stået på køl i supermarkedet?”
Det er særligt den yngste aldersgruppe, der er skeptisk. Blandt de 18-29årige afviser hele 45 pct. at spise friske æg, der ikke har været på køl. Undersøgelsen viser også, at der er en anelse flere kvinder (36 %) end mænd (30 %), som ikke vil spise friske æg, der har stået udenfor køl.
Grafen viser 'Nej'-besvarelserne fordelt på alder.
Hver anden og dermed majoriteten forbinder æg udenfor køl med kortere holdbarhed. Lige mange tænker på de ikke-kølede æg som energibesparende, et praktisk initiativ og/eller en øget risiko for salmonella.
Spørgsmålet blev i undersøgelsen formuleret: ”Hvad forbinder du med friske æg, som ikke er på køl i supermarkedet? Du kan markere flere svar.”
Skal friske æg fremover ikke være på køl i danske butikker? Spørgsmålet deler danskerne i tre omtrent lige store blokke: 27 pct. synes, det er en god eller meget god idé, 28 pct. synes hverken godt eller dårligt om idéen, mens 33 pct. ikke bryder sig om, at æggene flyttes ud af køleskabene i supermarkederne. Mere end hver tiende (12 pct.) svarer Ved ikke til spørgsmålet.
I undersøgelsen var spørgsmålet formuleret: ”Forestil dig, at de danske myndigheder beslutter, at friske æg fremover ikke skal være på køl i supermarkedet. Er det en god eller dårlig idé, synes du?”
Hvad er vigtigst for dig, når du i dag køber æg? Mere end hver anden (56 %) svarer, at prisen er vigtigst. På tre punkter er der signifikante forskelle i kvinder og mænds besvarelser. Flere kvinder end mænd vægter dyrevelfærd og økologi, mens flere mænd end kvinder svarer, at antallet af æg i pakken er vigtigst.
Der er dog ingen tvivl om, at det særligt er pris og dernæst danskproduceret og dyrevelfærd, som flest danskere går efter, når de køber æg.
Coop Analyse har også spurgt danskerne om salmonella. Se resultaterne her.
1.021 har deltaget i undersøgelsen, som blev gennemført i oktober 2024. Data er vægtet på køn, alder og geografi, og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i alderen 18-74 år.