Takeaway er blevet en del af mange danskeres hverdag, men der er begrænset interesse for pant på den emballage, som pizzaen, caffe latten og thaimaden kommer i.
16 pct. af danskerne køber takeaway på ugentlig basis. Der er dog forskel på, hvem og hvor der hentes mest takeaway. Mindst takeaway køber dem, der har rundet 60 år. I denne aldersgruppe svarer tre ud af fire (75 pct.), at de sjældnere end månedligt eller ligefrem aldrig køber takeaway. Det samme gælder ca. hver anden i alderen 50-59 år, mens det i runde tal gælder én ud af tre af de 18-49-årige.
Der er ifølge undersøgelsen ingen tvivl om, hvor i landet takeaway er mest populært: I Hovedstadsregionen køber én ud af fire (24 pct.) mindst én dag om ugen takeaway. Det er markant flere end i de øvrige regioner, som ikke kommer over 14 pct.
Spørgsmålet er i grafen kortet ned. I undersøgelsen var det formuleret: ’Hvor ofte køber du takeaway? Her tænker vi på mad og drikke, som du tager med fra f.eks. en butik eller restaurant og spiser/drikker et andet sted.’
Én ud af to (49 pct.) synes, det er en god eller meget god idé at lægge pant på takeaway-emballage i Danmark, mens hver fjerde (26 pct.) mener, det er en dårlig eller meget dårlig idé. Tilslutningen er størst i den aldersgruppe, som køber mindst takeaway, nemlig blandt dem, der er fyldt 60 år. Her er tre ud af fem fortalere for pant på emballage, mens det samme i runde tal gælder for to ud af fem blandt de 18-59-årige.
Spørgsmålet er i grafen kortet ned. I undersøgelsen var det formuleret: ’Det diskuteres indimellem, om vi i Danmark kan indføre pant på takeaway-emballage, ligesom vi i dag har pant på flasker og dåser. Takeaway-emballage kan f.eks. være to go-kaffekopper, ølkrus, pizzabakker og lign. Pant på takeaway-emballage vil fungere ligesom pant på flasker og dåser: Du betaler panten, når du køber din takeaway, og så får du pantpengene tilbage, når du returnerer emballagen til takeaway-stedet. Hvad synes du om pant på takeaway-emballage?’
Én ud af ti svarer, at de helt sikkert vil vælge en butik eller restaurant til frem for andre, hvis den tilbyder emballage med pant. 23 pct. svarer, at det vil de formentlig. Den største andel af danskerne svarer klart nej (45 pct.), mens en lille fjerdedel (23 pct.) svarer ’ved ikke’ til spørgsmålet.
Spørgsmålet er i grafen kortet ned. I undersøgelsen var det formuleret: ’Vil du være mere tilbøjelig til at handle i en butik eller restaurant, som har pant på takeaway-emballage, end i én, som ikke har pant på takeaway-emballage?’
1.021 har deltaget i undersøgelsen, som blev gennemført i oktober 2024. Data er vægtet på køn, alder og geografi, og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i alderen 18-74 år.