Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

2 ud af 3 ønsker kalorier på fastfood

64 % af danskerne synes, fastfood-kæderne skal skilte med kalorieindholdet lige så tydeligt, som de skilter med prisen.

Lidt om undersøgelsen

I undersøgelsen er respondenterne blevet præsenteret for to retter ad gangen. Ved hjælp af en markør har de angivet, hvilken af de to retter de ville foretrække at spise. Markøren er trinløs, hvorfor den kan placeres, som respondenterne har lyst. Respondenterne er blevet oplyst om, at jo tættere på en given fødevare, de placerer markøren, jo mere foretrækker de at spise den pågældende vare. Respondenterne blev præsenteret for de samme retter to gange. Første gang uden kalorieangivelse, anden gang med. De blev også oplyst om, hvor mange kalorier mænd og kvinder gennemsnitligt skal have om dagen.

Flere vælger den mindre fede ret, når de kender kalorieindholdet

60% af danskerne foretrækker at spise den mindre fede ret, når de oplyses om, hvor mange kalorier hver ret indeholder sammenlignet med, når de ikke ved, hvor mange kalorier de to retter indeholder. Undersøgelsen viser, at kvinder er mere påvirkelige end mænd.

Valg af fastfood, når kalorieindholdet kendes

Majoriteten bliver påvirket til et lettere valg, når de kender kalorieindholdet, kvinder lidt mere end mænd. Nogle få får tilsyneladende mere lyst til maden, når den indeholder flere kalorier.

To ud af tre vil kende kalorieindholdet

64% svarer i undersøgelsen, at de synes, der skal skiltes med kalorieindholdet på al fastfood på samme måde, som der skiltes med prisen hos fastfood-kæderne. Kvinder er mere positive end mænd. Undersøgelsen viser også, at 43% af danskerne mindst én gang om måneden får mad fra McDonald’s, Burger King, 7-Eleven, pizzeriaer eller lignende. Mænd mere end kvinder og unge mere end ældre. Mens hver femte i alderen 15-34 år (19%) får fastfood minimum én gang om ugen, gælder det samme for 7% af de 35-54-årige og kun én % af dem over 55 år.

Synes du, at der skal skiltes med kalorieindholdet på al fast food på samme måde som der skiltes med prisen hos f.eks. McDonalds, Burger King, benzinstationer, pizzeriaer o. lign.?

Om undersøgelsen

984 deltog i undersøgelsen, der blev gennemført i uge 39, 2010. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i aldersgruppen 15-74 år.