Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

Salget af Aperol eksploderede i 2018

Den bitter-søde italienske likør, der ofte blandes med hvidvin, danskvand eller bobler, blev i 2018 drukket dobbelt så meget som i 2017.

Aperol-salget eksploderet på et år

Salget af Aperol har aldrig været større. Den bitter-søde italienske likør, der ofte blandes med hvidvin, danskvand eller bobler og bliver til drinken Aperol Spritz, blev i 2018 drukket mere end dobbelt så meget som i 2017, viser salgstal fra Coops butikker. Juli plejer at være den måned, hvor der drikkes mest Aperol, men i 2018 blev rekorden fra 2017 passeret allerede i juni. Og kurven ser ud til at fortsætte opad. Også salget af tonic er på himmelfart. Siden 2017 er forbruget steget med 35%. Øl af sorten IPA (Indian Pale Ale) steg fra 2017 til 2018 med 14% – og er dermed mere end tredoblet siden 2013. Både tonic og IPA øl er udpræget bitre i smagen.

Salget af Aperol i Coops butikker

Salget af Aperol er størst i sommermånederne - særligt i sommerferien - og har vokset sig markant større siden januar 2015.

Mest Aperol i København

Et kig i salgstallene viser yderligere, at der er store geografiske forskelle på, hvor meget Aperol butikkerne sælger. I København og langs kysten nordpå bliver der lagt markant flere flasker i indkøbskurven, mens Århus og området omkring Skagen også er godt med. På Samsø, Fanø og Læsø ligger salget også markant højere end i resten af landet.  

Om undersøgelsen

Konklusionerne er baseret på salgstal fra Coops butikker fra januar 2015 til og med april 2019.