Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

Øl med lav alkoholprocent syvdoblet

På knap tre år er salget af lette eller helt alkoholfri øl syvdoblet. Og kurven fortsætter opad.

Lav alkoholprocent hitter

På knap tre år er salget af lette og helt alkoholfrie øl syvdoblet og salgskurven fortsætter opad i 2016. Det viser et kig i Coops salgstal i perioden 2008 og frem til i dag. Grafen viser, at mens salget fra 2008 til 2013 lå lavt og stabilt, steg det voldsomt i 2013, i takt med at der kom en række nye øl på hylderne med en lavere alkoholprocent. Det stigende salg har medført, at stadig flere bryggerier tilbyder produkter, der giver den lette ølsmag men uden den tunge alkoholprocent.

Salget af alkoholfri øl

Grafen viser salget af alkoholfri øl fra 2008 til 2015. 2008 er sat til indeks 100.

Jo længere østpå - jo mere letøl

Det er i overvejede grad københavnerne og nordsjællænderne, der rækker ud efter den lette øl. Men også Sjælland og Østjylland er med på letølvognen. Jo mere rødt området er på kortet, jo mere letøl bliver der købt.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen bygger på salget af øl med en alkoholprocent på 2,5 eller mindre i Coops butikker i perioden 2008 til og med 2015. Salget af hvidtøl, der primært sælges til jul, er ikke med i statistikken.