Gå tilbage
analyse@coop.dk

Boller med ost på vej tilbage

Den klassiske morgenkombination er efter mange års nedtur på vej tilbage på morgenbordet

Corona satte osteboller på bordet

I starten af 2010erne toppede boller med ost i popularitet. Dengang spiste 7,4 pct eller hver 14. af danskerne en bolle med ost til morgenmad på en helt almindelig dag. Siden da faldt andelen af danskere der fik en ostemorgenbolle stille og roligt frem til 2019, hvor andelen endte på 5,2 pct, svarende til én ud af tyve.

Noget tyder dog på at corona-pandemien med lockdowns og langsomme morgenstunder fik genvakt danskernes appetit for boller med ost. Andelen af danskere der fik sig én til morgenmad steg i hvert fald fra 5,2 pct til 6,1 pct på ét år. I 2022 er andelen steget yderligere og ligger nu på 6,6 pct, det samme som i 2013.

Bolle med ost til morgenmad 2009 - 2022

Grafen viser hvor stor en andel af danskerne der på en helt gennemsnitlig dag har spist en bolle med ost til morgenmad.

Mest populært blandt kvinder over 55 og mindst blandt mænd under 35

På trods af, at boller med ost utvivlsomt er en morgenbordsklassiker, fordeler populariteten sig ikke ligeligt blandt befolkningen.

Overordnet spiser kvinder og dem, der er fyldt 55 år, flere osteboller, end alle andre. Begejstringen er allerstørst blandt kvinder over 55. Her er det 9,7 pct – eller lige knap én ud af ti – der har spist en bolle med ost til morgenmad på en helt almindelig dag. For mænd i den samme aldersgruppe ligger andelen på 6,5 pct - cirka det samme som gennemsnittet. Selvom begejstringen er mindst blandt mænd under 35, er det alligevel én ud af 20 der i gennemsnit har nydt en bolle med ost til morgenmad på en given dag.

Du kan gå på opdagelse og lære mere om danskernes morgenmadsvaner her.

Andel der spiser bolle med ost til morgenmad fordelt på køn og alder

Grafen viser hvor stor en andel af danskerne der på en helt gennemsnitlig dag i 2022 har spist en bolle med ost til morgenmad, fordelt på køn og alder.

Om undersøgelsen

Oplysninger om forbrug fordelt på landsdele, køn, alder m.v. er trukket ud af Coops Mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres, og som p.t. indeholder mere end 2 mio. måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år.