Gå tilbage
Lars Aarup, Analysechef
30 91 92 66 Lars.Aarup@coop.dk

Der skal kaffe på bordet

Vi drikker meget kaffe og gerne flere gange i løbet af dagen. Vores forbrug er dog mindre i dag end for 10 år siden.

Tre eller flere gange dagligt

På morgenbordet, til kagen og også gerne efter frokost. Danskerne er et kaffeelskende folk. Men hvor meget kaffe får vi egentlig drukket? Coop Analyse er dykket ned i vores Mad-O-Meter for at undersøge netop dette.

15 pct af danskerne finder sig selv med en kop kaffe i hånden mindst tre gange i løbet af en ganske almindelig dag. Det svarer til cirka hver sjette person. Tilbage i 2010 var tre eller flere kopper kaffe almindeligt for 21 pct af befolkningen, altså én ud af fem. Siden da faldt andelen af de tunge kaffedrikkere, stille og roligt frem til 2016 hvor det landede på 15 pct, som det har ligget stabilt på lige siden.

Andel danskere der drikker kaffe minimum tre gange dagligt 2010 - 2022

Grafen viser hvor stor en andel af danskerne der på en helt gennemsnitlig dag har drukket tre eller flere kopper kaffe.

Mere kaffe med alderen

Jo ældre du er, jo større sandsynlighed for at du er en ivrig kaffedrikker. Hvis du er under 35 er det tværtimod en sjældenhed.

Blandt de 55-74-årige er det én ud af fire (25 pct) der på en gennemsnitlig dag drikker tre eller flere kopper kaffe. For de 15-34-årige er andelen kun på fem pct, eller én ud af 20. Der er altså fem gange så mange 55-74-årige end 15-34-årige, der har et højt kaffeforbrug. Blandt de 35-54-årige er andelen 17 pct, tæt på gennemsnittet for befolkningen.

Selvom den yngste aldersgruppe ikke er storforbrugere er kaffe, betyder det ikke at de ikke drikker koffein. Læs om udviklingen i populariteten af energidrikke her.

Andel der drikker kaffe minimum tre gange dagligt fordelt på køn

Grafen viser hvor stor en andel af danskerne der på en helt gennemsnitlig dag i 2022 har drukket tre eller flere kopper kaffe, fordelt på alder.

Om undersøgelsen

Oplysninger om forbrug fordelt på landsdele, køn, alder m.v. er trukket ud af Coops Mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres, og som p.t. indeholder mere end 2 mio. måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år.